Böjprov

Publicerat 2013-10-27 12:58:13 | i kategori Åsikter

Folk har frågat vad jag, Alva, tycker om böjprov. Nu klistrar jag in ett gammalt inlägg från min förra blogg där min åsikt står. 

Förutom att vi själva råkat ut för problem vid böjprov, är jag annars också väldigt intresserad av detta. Alla tycker och tänker olika, och jag har aldrig spekulerat kring detta tidigare. Men nu har jag tänkt till lite, jag menar...i andra länder har man förbjudit böjprov då det anses vara fel för hästen och för att det förekommit hästar som faktiskt inte varit halta, men böjts fel och blivit halta efter det. Dock har vi i Sveige ännu inte sagt ifrån om detta ordentligt, trots att det (tror jag) kommit in förslag på detta. 
 
Hästar är några så pass dyra djur att vi som köpare alltid vill ha bästa garantier på att hästen är frisk, och helt fri från hältor och andra liknande saker. Därför använder vi oss av böjprov, just för att få reda på om hästen har några hältor som inte syns vid vanlig träning och liknande.
 
Dock tänker, tycker och säger alla veterinärer olika om detta. Exempel på hur ett böjprov skulle kunna gå fel, och ta fram eventuella hältor som egentligen inte finns:
 
• Hästen är född med något ofarligt fel på några/något av benen, som dock bara visas vid böjprov. Det är inte så vanligt, men det förekommer faktiskt hästar som alltid reagerar på samma sätt och på samma ben. Vilket skulle kunna vara detta.
 
 Då alla veterinärer tänker olika, kan det ofta bli problem vid besiktning (framförallt böjprov). Vissa tycker att det är okej om hästen haltar upp till 25 meter efter böjningen, andra tycker att hästen efter två till tre steg borde trava normalt igen. Detta är ett exempel på att böjprov inte är ett särskilt "pålitligt" test.
 
• Sen har många säkert hört om veterinärerna som faktiskt böjt hästar halta. Alltså har hästar som egentligen är helt friska blivit böjda fel (för hårt, för länge, eller på fel sätt) och därför markerat rejält. Alltså kan det även förekomma att veterinärer böjer (på fel sätt) fram hältor som inte finns.
 
Jag tycker själv att detta är oerhört svårt, och jag förstår hur svårt det måste vara för veterinärerna. Egentligen tycker jag att man borde ta bort böjprov helt (efter det jag hört och läst om detta). Eller försöka hitta en annan lösning för att kunna undersöka hästarna. För såhär ska det inte vara...
 
En jämförelse med böjprov är om vi (människor) skulle sitta i en soffa. Sen ska vi helt plötsligt, oförberedda, böja ett ben i taget åt konstiga håll för att efter det börja springa. Självklart att det skulle göra ont de första stegen? Jag tror definitivt jag skulle halta ganska många steg innan det känns normalt i benet igen.
 
Detta är ett svårt ämne, JAG VET. Men jag vill veta vad ni tycker om detta...hur tänkr NI?


Kommentarer
Postat av: Elin Horn

Jättefin blogg! Vill du göra ett bloglovinbyte?

2013-10-27 @ 13:47:48
URL: http://horns.blogg.se
Postat av: Nora Bååth

Riktigt bra inlägg :)

2013-10-28 @ 09:39:24
URL: http://norabaath.horseworld.se
Postat av: Tove

Fin blogg

2014-03-13 @ 08:03:01
URL: http://Tovestranden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback