Något som inte stämde...

Publicerat 2013-08-18 21:36:00 | i kategori Victoria

Idag när jag kom till stallet & skulle ta Silver ur boxen, märkte jag direkt att något inte var som det skulle. Han stod i hörnet & hängde, hade inte ätit sitt insläppshö & kom inte fram till mig. Han såg sådär seg & svullen ut. Tog ut honom till uppställningsplatsen & satte fast honom, och det var då jag såg att han verkligen inte var sitt vanliga jag. Tusen tankar snurrade i mitt huvud i dom sekunderna.. Feber? Förstoppning? Kolik?
 
Silver, som alltid är så uppmärksam & glad, hängde i kedjorna med huvudet. Ögonen var nästan stängda & han kändes varm. Jag som egentligen skulle konditions träna fick lägga den idén på hyllan, men ville ändå att han skulle röra på sig. Skrittade iväg till fältet & efter ett tag piggnade han till. Eftersom han kändes piggare travade jag lite grann & tog även en galopp.
Skrittade sjukt mycket idag. Om det skulle vara så att han var på väg att få kolik så är skritt det bästa sättet att förhindra det! Efteråt kändes han normal, men jag var ändå orolig eftersom jag såg hur han betedde sig innan.
 
Silver står nu hemma i sin vanliga box igenom. När vi åkte där ifrån var han helt normal, tuggade hö & var inte svullen någonstans. Vi får se hur han är imorrn. Beter han sig konstigt igen får vi nog tillkalla en veterinär..
Efteråt fick vi reda på att Silver hade gått i en hage med flera äppelträd. Tydligen sväller äpplen i magen & är inte alls bra för hästar om dom äter för mycket. Förra sommaren var det en häst som hade gått där & faktiskt fått kolik. Ni skulle bara förstå min oro..
 
Kommentarer
Postat av: Ponnydressyr - Sara

Jättefin blogg tjejer! :D

Ja min farmors häst blev full på äpplen. När dom har legat ner på marken jäser dom och ja hästarna kan faktiskt bli fulla :o :s hoppas han blir bättre! KRam

2013-08-18 @ 22:36:55
URL: http://ponnydressyr.se
Postat av: ponnydressyr.se

Sv: absolut, har tidigare följt alvas blogg lite då och då så kommer kika in här :D ska bli kul att kolla båda tillsmammans! :D

Han betedde sig jättekonstigt den dagen och i ridningen var han skum :/

2013-08-18 @ 23:02:54
URL: http://ponnydressyr.se/
Postat av: Anette

Om hästen har kolik så ska man visserligen röra på den, men man sätter sig ju inte och rider på en häst som mår dåligt...

2013-08-18 @ 23:06:54
Postat av: Anonym

Tycker det är konstigt att du ändå valde att rida. Känns som om du prioriterar din ridning före hans bästa.
Skulle du träna om du hade magkatarr och va hängig?

2013-08-19 @ 19:22:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback